Het is voor MKB’ers moeilijker geworden om bij de bank geld te lenen en er zijn zoveel nieuwe initiatieven van kredietverstrekkers en bemiddelaars dat de ondernemers  door de bomen het bos niet meer zien. Daarom heeft Kamer van Koophandel het business event “Week van de financiering” georganiseerd. Een informatiebijeenkomst in de vorm van een financieringsplein, met als doel ondernemers in contact brengen met de vele kredietverstrekkers.

De opkomst was goed en dus kan de organisatie tevreden terugkijken op het event.

Toch vraag ik me af of dit leidt tot meer ondernemers die gefinancierd worden.

Het was een mooie gelegenheid voor ondernemers om hun product te presenteren en hun pitch te oefenen. Sommige ondernemers hebben ook echt feedback gevraagd en hebben bij andere standhouders direct weer hun aangepaste pitch geoefend. Maar of ze daardoor nu wel financiers bereid vinden om in hun plan te investeren?

Ik vraag het mij af.

Bij de banken ging zoveel veel tijd zitten in het luisteren naar de plannen van de startende ondernemers dat ze daarmee gestopt zijn. Van de 100 aanvragen komen gemiddeld maar 6 aanvragen tot een financiering. Bij crowdfunders, Venture Capitalists en bij Kredietunies is het echt geen hogere score. Die 94 aanvragers gaan alle kredietloketten af, in de hoop dat er toch iemand bereid is te gaan investeren of financieren.

Wellicht dat daar voor de Kamer van Koophandel ook een rol is weggelegd. Ze hebben al jaren het KvK Ondernemersplan. Voor veel ondernemers een papieren monster maar, toch is het belangrijk om je op alle onderdelen van het bedrijfsplan voor te bereiden en zodoende alle mogelijke vragen te beantwoorden. Zo wek je meer vertrouwen en vergroot je de kans om potentiële kredietverleners te verleiden in je bedrijf te investeren

Tip

Laat de ondernemers met een investeringsplan en kredietbehoefte online hun pitch maken. Biedt ze de mogelijkheid om coaches te betrekken om het plan te verbeteren. Maak de presentatie compleet en vraag anderen om een score te geven over de financierbaarheid van je plan. Hoe hoger de score, hoe groter de interesse zal zijn. Laat investeerders aangeven of ze interesse hebben in een ontmoeting en bij voldoende interesse volgt een “Dragons’ Den” pitch.

En bij onvoldoende interesse krijgt de ondernemer géén platform van investeerders. Even slikken en het plan in de kast leggen.

Hiermee besparen we ons allemaal enorm veel tijd en kunnen we als BV Nederland onze energie richten op de kansrijke groeiplannen.

En het goede nieuws is, als de Kamer van Koophandel dit plan wil oppakken, wij met behulp van subsidie van Metropool Regio Eindhoven (voorheen SRE) het platform Ideabooster hebben ontwikkeld waar ondernemers hun plan kunnen laten uitwerken en toetsen bij de community van ondernemers en experts.