Op zoek naar succesvolle bedrijfsmodellen: Specs E-Mobility

Vandaag licht ik een van onze klanten eruit. Zij hebben de Electric Dutchman, een e-scooter ontwikkeld. Maakt niet uit waar de ondernemer zijn eigen ontwerp laat zien aan het publiek, hij heeft altijd veel interesse, ook bij investeerders zie je het enthousiasme dat ze het product kunnen vastpakken en in dit geval ook met de scooter een rondje kunnen rijden.

De e-scooter onderscheidt zich met haar ontwerp en bovenal met haar modulaire opbouw waardoor maatwerk oplossingen voor gebruikers kunnen worden geassembleerd. In dat gebeurd in Nederland !

In Nederland produceren? Dan zal de scooter wel duur zijn !

Nee hoor, vanaf 2.995,- kun je hem kopen en dat is middenklasse qua prijs. Lekker geruisloos en zonder benzinegeur.

Kunnen ze dat tegen die prijs wel produceren?

Ja, ze hebben al 10 jaar ervaring met productie, assemblage en ontwikkeling van elektrische producten en een gekwalificeerde productie partner wil met alle plezier de productie voor die prijs overnemen.

Is deze scooter wel schaalbaar genoeg?

Nou ja, het is maar hoe je dat bekijkt; De benzinescooter gaan uit het straatbeeld verdwijnen, de vervangingsmarkt is groot en Europa ligt met dank aan enkele internationale klanten binnen bereik. Misschien heeft maatwerk een verkeerd imago gekregen, duur en niet schaalbaar. Door de modulaire opbouw is het juist heel gemakkelijk met dezelfde onderdelen schaalbare maatoplossingen te maken, zowel voor bedrijven als voor particulieren.

Er zal bij groei nog veel geïnvesteerd moeten worden, kan er wel dividend worden uitgekeerd en wat is de kans op een exit?

Nou, we weten nog niet wie het bedrijf zou willen kopen, het is nu nog een kleine en jonge markt. Welke grote partijen storten zich op deze markt? Heeft het automerk Peugeot de toon gezet? Voorlopig speelt overname nog niet, de ondernemer is nog geen veertig en denkt niet aan een exit.

In ons financiële wereldje is die exit en ROI belangrijk, maar voor een groot aantal investeerders waar wij mee van doen hebben helemaal niet. Natuurlijk willen zij rendement en risico’s die te overzien zijn, ze willen vooral geloof hebben in het product en in de ondernemer. Het geeft voldoening als je met je spaargeld en kennis een wezenlijke bijdrage kunt leveren aan een succesvolle groei van het bedrijf en de ondernemer. Gelukkig heeft Specs deze investeerders gevonden.

Specs heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van andere bedrijfsmodellen:

De ondernemer runt al 10 jaar een bedrijf waarmee 10 gezinnen hun boterham verdienen. Het is een ingewerkt team dat met eigen geld een nieuw product heeft ontwikkeld voor een nieuwe afzetmarkt. Dat brengt automatisch een kleiner risico met zich mee dan bij een startend bedrijf.

Ik zie een stevige basis en de daadkracht om duurzame vervangingsproducten te ontwikkelen. Dat maakt de kans op dividenduitkeringen een stuk groter.

Vergelijk dit bedrijf met starters, een goed idee, kansrijke markt en schaalbaarheid en soms heel snel geld opgehaald. Maar het team is nog niet ingewerkt, heeft nog niet kunnen ervaren hoe ze als team met tegenslagen omgaan, hoe ze verschillen van inzicht oplossen. Dat kost extra tijd en vergroot het risico voor de investeerder. Soms zien we dat investeerders er zelf meer tijd aan gaan besteden om het bedrijf te helpen en dan blijkt het probleem binnen het team toch dieper te zitten en lukt het gewoon niet (meer).

Een succesvol bedrijfsmodel?

Ondernemen blijft risicovol, er komt van alles op je pad. Hoe je daar mee omgaat, vind ik het meest van belang. Ik durf wel te stellen dat Specs over de ingrediënten beschikt om met haar e-scooters succesvol te worden. De scooters zijn al aan diverse grote bedrijven verkocht, terwijl de productie nog moet gaan starten.

Staat uw bedrijf voor investeringen in duurzame vervoersoplossingen? Zoek het innovatieve team van Specs E-Mobility eens op en maak kennis met de www.electricdutchman.com.

Robert Vos, 06-51810973