Hugsy zit helemaal niet te wachten op begeleiding door Crowd Capital Brabant

dit is het beeld dat bij mij was blijven hangen. Hugsy heeft recent meegedaan aan het HighTech XL programma en tijdens die periode hebben ze € 200.000,- opgehaald via LeapFunder.

Bij HighTech XL krijgen deelnemers een uitgebreide pitchtraining. Dat was te merken. De pitch klopte technisch en Jody was op haar manier erg geloofwaardig. Aan het publiek bij 24Uur Vonkt! vroeg zij om vooral de crowdfundactie bij Kickstarter te ondersteunen, want deze voorverkoop campagne was bedoeld om aan te tonen dat er voldoende behoefte is aan het product.

Ons eerste gesprek was twee weken later en het perspectief voor het team van Hugsy is ineens helemaal anders. De Kickstarter campagne stond namelijk pas op € 5.500,- in plaats van € 40.000,-. Dat is een enorme tegenvaller. Hugsy heeft ineens heel veel behoefte aan begeleiding, want het hele plan om de eerste series te gaan produceren is in duigen gevallen.

  • Hebben we ons vergist in de omvang van de behoefte aan ‘Kangeroo care’ ?
  • Is onze keuze om ons vooral te richten op vroeggeboren kinderen in ziekenhuizen verkeerd?
  • Is de prijs van ons product te hoog?
  • Is de Kickstarter campagne wel de juiste keuze geweest?

Dit platform werkt op basis van vooruitbetaling. Kopers willen het product zo graag dat ze bereid zijn te wachten totdat het is geproduceerd en gedistribueerd, moeders met een vroeggeboren baby willen direct over hun Hugsy kunnen beschikken.

  • Jody, moeder van 4 kinderen, wil en kan het niet meer opbrengen al haar energie in Hugsy te stoppen. Kunnen de andere teamleden haar taken er wel bij nemen?

Hugsy zit met meer vragen dan antwoorden. Dat betekent dat we een stapje terug moeten doen. Sylvie Claes beseft dat goed en schakelt snel. Samen met haar gaan we terug naar de tekentafel, het businessmodel aanscherpen;

Welk probleem lost Hugsy op? Wat als je de nadruk minder op vroeggeboren kinderen legt en meer op huilbaby’s of baby’s met slaapproblemen? Hoe kun je de doelgroep bereiken? Wat als je distributiekanalen in de retailmarkt opzoekt? Kun je een goedkoper basisproduct aanbieden en aanvullende features als losse producten bij verkopen? Wat vinden grote retailers, die babyartikelen verkopen, van Hugsy? Zijn zij bereid om het product uit te testen in de winkel? Wie zijn potentiële strategische partners actief in de keten en heb je hun om hulp gevraagd? Philips? Pampers? Prénatal?

Het is spannend, want veel tijd is er niet, het geld raakt op. Mijn eerste indruk was dus niet juist, ook Hugsy heeft ups en downs en staat open voor de hulp die wordt aangeboden om van Hugsy een succes te maken. We hebben afspraken gemaakt om een update van het businessmodel begin 2018 gereed te hebben. In januari gaat Sylvie opnieuw pitchen, maar dan in de USA.

Ken jij een grote retailer die met ons de marktvraag in zijn winkels wil testen? Of ben jij zelf die retailer? Wij zijn op zoek naar jou !